Chevalier

PÅ JAKT MED FÖRNUFT OCH KÄNSLA

Chevalier är ett varumärkesbolag för jaktläder i premiumsegmentet. Företaget är ett av Mellby Gårds mindre innehav, men här gäller ledorden ”från lovande till ledande” i allra högsta grad. Målet är att dubbla omsättningen genom en expansion både geografiskt och produktmässigt.

Chevalier grundades 1950 och har sedan tidigt 1990-tal ägts och drivits av radarparet Lasse Björkman och Lars Elofsson. Mellby Gård förvärvade verksamheten 2015. De senaste 20 åren har Chevalier varit ett välkänt och etablerat varumärke för kvalitetsmedvetna jägare i Sverige och Norden.

”Jakt är en livsstil som många vill manifestera i funktionella kläder med ett tydligt klassiskt utseende. Vår ambition har genom alla år varit att klä jägare från topp till tå med de mest funktionella och snygga plaggen, till både jakt och annat”, säger Lasse Björkman.

Denna målgrupp växer dock inte i en takt som motsvarar Chevaliers ambitioner.

”För några år sedan var vi nöjda med vad vi åstadkommit, ett välkänt och lönsamt varumärke i Norden med Sverige som huvudmarknad. För att ta nästa steg behövdes en finansiering som går utöver det årliga kassaflödet. De resurserna har Mellby Gård”, fortsätter Lasse Björkman.

Idag har Chevalier försäljning i 30 länder i Europa via distributörer och agenter, och expansionen har bara börjat. Under räkenskapsåret 2017/2018 tog bolaget kostnader för framtiden. Försäljningen ökade med 7 procent med en liten marginalhöjning, men investeringar i lager, logistik, nyanställningar och ett nytt affärssystem belastade resultatet. Bolaget flyttade under året även huvudkontoret från Mölndal till nyrenoverade och ändamålsenliga lokaler i Mölnlycke utanför Göteborg.

Geografiskt tar Chevalier allt mer marknad i bland annat östra Europa, Tyskland, England och Norge. Små skillnader i tonalitet kring vad ett varumärke står för kan dock vara avgörande för hur det uppfattas på olika marknader och därför pågår ett intensivt arbete med bolagets varumärkesplattform. Här poängteras äkthet, engagemang och att bolaget inte har kunder, utan jaktkamrater i en långsiktig relation. Stilfulla och funktionella kläder designas med diskreta men smarta detaljer och utan att kompromissa med kvalitet och passform.

”Vi talar internt om att fånga jaktens själ och den återspeglas i Chevaliers design redan idag. Vad vårt varumärkesarbete handlar om är att definiera ett budskap som är attraktivt på samtliga marknader och där varumärket ännu inte är så känt. Det får konsekvenser för allt från bildspråket i marknadsföringen till hur loggan ser ut och var den sitter på plaggen”, säger Sven Knutsson som är ordförande i bolaget.

Expansionen ska också ske i en breddning av produktutbudet som innefattar dels kläder och accessoarer som används till vardags, men som ändå har livsstilens markörer, dels produkter för nya kundgrupper. En sådan ny målgrupp är till exempel hundägare.

Exempel på aktiviteter under året är att bolaget engagerat ett antal influencers i sociala medier, som riktas mot en yngre målgrupp, samt en specialkollektion designad av Bernadotte & Kylberg.

”Det här bolaget är inte känsligt för svängningar i konjunkturen. Styrelsens ambition är att bolagets försäljning ska öka med cirka 15 procent per år. På fem år ska det innebära en fördubbling av försäljningen med en lönsamhet som står sig väl i branschen”, säger Sven Knutsson.

Alla nystarter är förenade med omvälvningar. Under 2016 rekryterades en ny VD, Johan Lind, som emellertid slutade två år senare efter oenighet med styrelsen om bolagets fortsatta utveckling. Lasse Björkman återinträdde som tillförordnad VD och när detta skrivs pågår en rekrytering av en ny ordinarie VD.

”Det handlar om att fånga jaktens själ.

– Lasse Björkman, tillförordnad VD

Chevalier utvecklar, designar och marknadsför kläder och tillbehör för jakt och fritid under eget varumärke. Bolaget grundades 1950 och har idag försäljning på ett 30-tal marknader med Sverige och övriga Norden som huvudmarknader.

Chevalier är en del av Mellby Gård sedan 2015.
Mellby Gårds representanter i styrelsen: Sven Knutsson, ordförande, och Erik Andersson.

Huvudkontor: Mölnlycke
Omsättning 2017/2018: 76 MSEK
Antal anställda: 16

Börja skriva och tryck på Enter för att söka