Söderberg & Haak Maskin AB

NÄRMARE KUNDEN MED NYA MASKINER

Sveriges lantbrukare pressas av allt lägre marginaler, vilket påverkar viljan och möjligheterna att investera. Maskinimportören Söderberg & Haak möter krisen med nya varumärken och en ny affärsmodell baserat på ett aktivt delägarskap i hälften av de drygt 40 återförsäljarna.

Hans Ripa, vd på Söderberg & Haak, är optimistisk trots det tuffa läget.

– Vi utvecklar och expanderar, vilket lett till att ytterligare två bolag tillkommit i vår koncern under året. Genom att vi gått in som delägare i hälften av våra återförsäljare finns vi nu på 21 platser runt om i landet med försäljning och fullserviceverkstäder. Det innebär att vi kapar kostnader och kommer närmare kunden. Under hösten öppnar vi även i Falköping och Hörby för att täcka de vita fläckarna på distributionskartan.

Långsiktighet är ledordet för företaget som grundades redan 1866.

– Vi tittar på hur vi behöver se ut om fem år och känner oss väldigt trygga i dagens organisation. I och med den nya affärsmodellen har vi ökat vår personalstyrka från cirka 50 personer för ett år sedan till närmare 300 idag. Dotterbolagen ska drivas med frihet under ansvar och vi vill att platscheferna ska känna det och agera som om det vore deras eget företag, säger Hans Ripa.

Varumärkesportföljen har fått en ny profil och är nu ännu mer kvalitetsinriktad än tidigare.

– Vi har nu både tyska och japanska märken som representerar den högsta kvalitet som går att uppbringa, vilket harmonierar bra med Söderberg & Haaks varumärke som dessutom står för kontinuitet, kompetens och stabilitet, berättar Hans Ripa.

Störst i portföljen är nykomlingen Komatsu från Japan, som erbjuder maskiner i första hand inom bygg- och anläggning samt till gruvnäringen. Komatsu är ett välkänt varumärke och erkänt som kvalitetsmärket nr 1 bland grävmaskiner.

Hans Ripa ser en stor potential när det gäller försäljningen av extrautrustning. På en grävmaskin som kommer till Sverige monteras extrautrustning till ett värde av 20–30 procent utöver maskinens värde.

– Vi har de mest utrustade maskinerna i världen och det beror bland annat på att de svenska förarna är mycket kunniga och duktiga. Ofta är det samma förare som alltid kör maskinen och den används till många olika typer av uppdrag, vilket kräver olika typer av utrustning.

Ett annat nytt varumärke är Deutz-Fahr där försäljningen kommit igång mycket bra.

– Vi lyfte varumärket med cirka 2,5 procentenheter under det gångna verksamhetsåret, trots att vi kom in i ett skede då man byter hela produktfloran på traktorsidan. Det har medfört att vi haft ledtider på alla nya modeller från 4 till 12 månader. Vi har haft svårt att leverera eftersom det helt enkelt inte funnits maskiner. På sikt ska vi upp till 10 procents marknadsandel, men det kan ta några år.

Hans Ripa är säker på att den nya varumärkesportföljen och produktfloran kommer att bidra till att vända den negativa försäljningsutvecklingen.

– Samtliga våra leverantörer är specialister, de är offensiva och satsar framåt, vi känner god tillförsikt att de kommer att förse oss med bra och intressanta produkter även fram­över, avslutar Hans Ripa.

Hans Ripa

Vd Söderberg & Haak Maskin AB

SÖDERBERG & HAAK MASKIN AB

Söderberg & Haak är Sveriges ledande privatägda importföretag för maskiner till lantbruket, industrin och maskinentreprenörerna. Bolaget startade som en järn- och stålgrossist 1866.

Företaget är idag distributör och supportföretag för varumärkena Amazone, Dal-Bo, Deutz-Fahr, Geringhoff, Komatsu och Krone. Man servar även New Holland och Case IH.

Återförsäljare är både ett flertal Söderberg & Haak anläggningar samt privata, fristående företagare i Sverige, vilka erbjuder försäljning, service och reservdelsförsörjning från cirka 40 anläggningar.

Söderberg & Haak Maskin AB ingår i Mellby Gård sedan 1995.

Börja skriva och tryck på Enter för att söka