Smarteyes AB

ÖGA FÖR NYA PERSPEKTIV

Tioårsjubilerande Smarteyes fördubblade vinsten under verksamhetsåret och fortsätter att öka sin försäljning. ”Efter ett år med fokus på omstrukturering riktar vi nu hela perspektivet framåt mot fortsatt utveckling och tillväxt”, säger bolagets vd Thomas Kusoffsky.

Smarteyes är en uppstickare i branschen med tydligare fokus på mode och design än en traditionell optikkedja, och en prismodell som kunderna upplever som enkel och transparent.

Glasögonkedjan har haft en mycket snabb expansion under de senaste åren. Vid verksamhetsårets slut fanns totalt 82 butiker, varav 63 i Sverige, åtta i Tyskland samt elva i Danmark.

– Under fjolåret var det läge för oss att stanna upp en aning och omstrukturera både butiksnätet och vår organisation för att bädda för fortsatt tillväxt. Totalt öppnade vi två nya butiker och stängde nio, samtidigt ökade vi vår försäljning med 5 procent, berättar Thomas Kusoffsky.

Den svenska verksamheten visar ett mycket starkt resultat.

– Nu fortsätter vi att bygga Smarteyes kännedom i Sverige. Under året har vi utvecklat vår prismodell och vårt erbjudande, fortfarande med enkelheten i fokus. Detta har gjort oss mer konkurrenskraftiga och vi har fått en rad nya verktyg som hjälper oss att utveckla vår säljkultur, berättar Thomas Kusoffsky.

För andra året i rad tog Smarteyes plats bland Great Place to works tio-i-topp lista över Sveriges bästa arbetsplatser för stora företag.

– Det är ett fint kvitto på att vi är på rätt väg med vårt HR-arbete. Filosofin är enkel: vi måste först se till att vi har de mest motiverande medarbetarna för att kunna nå vår vision att bli den mest rekommenderade optikern. Med duktiga medarbetare skapar vi nöjda kunder, vilket leder till tillväxt och lönsamhet, säger Thomas Kusoffsky.

Smarteyes gör ett bra år även på den tyska marknaden. Thomas Kusoffsky beskriver det som en ”turn-a-round” efter många års kamp.

– Vi har äntligen nått lönsamhet och stärkt vårt resultat mot föregående år. De främsta orsakerna är att vi utvecklat vårt erbjudande och jobbat mycket med den interna säljkulturen. Vi har nu kommit fram till en modell som på ett bättre sätt är anpassad till den tyska marknaden.

I Danmark har fokus legat på omstrukturering, såväl för butiker som organisation. Det har bland annat inneburit att man stängt ett antal butiker, vilket medfört höga kostnader under året. Men de kvarvarande butikerna visar en positiv utveckling, vilket ger förhoppningar inför det kommande året.

– Totalt sett är jag väldigt nöjd med vad koncernen presterat under året. Vi har breddat sortimentet och lanserat nya spännande kollektioner, men enkelheten och transparensen i erbjudandet och prissättningen finns fortfarande kvar, understryker Thomas Kusoffsky.

Thomas Kusoffsky

Vd Smarteyes AB

SMARTEYES AB

Smarteyes startade 2007 med idén att göra det roligt att handla glasögon.

Missionen är att tillhandahålla moderiktiga glasögon till de många människorna och visionen är att vara den mest rekommenderade optikern. Genom en tydlig profil och enkel prismodell ska kunden snabbt få en förståelse för slutpriset och känna sig trygg med vad hon eller han betalar för.

Smarteyes finns i de flesta större svenska städerna från Trelleborg i söder till Boden i norr och har en snabb expansionstakt.

Börja skriva och tryck på Enter för att söka