KappAhl AB

EN HÅLLBAR AFFÄR

KappAhl fortsätter sin resa med kunden och hållbarhet i fokus. Det starka resultatet för räkenskapsåret 2016/17 överraskade många analytiker och satte fart på aktiekursen. Förklaringen är flera sedan tidigare sjösatta förändringar som nu burit frukt, menar Danny Feltmann, vd och koncernchef.

Räkenskapsåret 2016/2017 var ännu ett steg på vägen mot KappAhls finansiella mål, att nå en rörelsemarginal om 10 procent samt en försäljningsökning om 4 procent under en konjunkturcykel. Årets rörelsemarginal blev 9,1 (7,4) procent och försäljningen ökade med 4,1 procent.

– En förbättrad bruttomarginal, hävstång på kostnaderna och omställningen i Polen är positiva faktorer som påverkat resultatet”, säger vd och koncernchef Danny Feltmann.

Enligt Danny Feltmann har ett antal initiativ tagits som nu börjar ge resultat.

– Det gäller framförallt fortsatta justeringar av sortimenten samt pris- och kampanjstrategier som påverkat intäkter och bruttomarginal positivt. Vår kostnadskontroll är fortsatt god och arbetet med att effektivisera varuflödet har gett oss lägre kapitalbindning i lager. Samtidigt har positioneringen för framtiden hamnat mer i fokus och ett tecken på detta är att investeringarna i butiksombyggnationer samt process- och it-relaterade projekt, har ökat med närmare 50 procent jämfört med föregående år.

Danny Feltmann pekar också på arbetet med att stärka kundrelationen med nya sortimentstrategier.

– Under året har vi lanserat Scandinavian Feminine för Dam och arbete pågår med en översyn av strategin för Herr. Barnkonceptet Newbie Store fortsätter sin expansion och sista augusti fanns elva renodlade Newbie-butiker i Sverige, Norge och Finland. Vi har även lanserat vår populära klubbmedlemsapp i Polen. Den finns nu på samtliga försäljningsmarknader och har laddats ner över 700 000 gånger! Vi har också med framgång lanserat pilotprojekt för Click&Collect och Shop Online in Store, vilka kommer att lanseras i alla butiker i Sverige, Norge och Finland under hösten 2017.

Även KappAhls ambitiösa hållbarhetsarbete fortsätter.

– Under året har vi ökat andelen hållbarhetsmärkt mode från 38 till 53 procent. En relevant del är satsningen på denim i mer hållbar bomull och med lägre vatten- och kemikalieåtgång i produktionsprocessen. Vi har under året presenterat ”Make it Feel Right”, sex filmer om hållbarhet med syfte att guida våra kunder till en mer hållbar garderob, berättar Danny Feltmann.

Danny Feltmann menar att det starka året är ett kvitto på att insatserna ger effekt och förklarar att arbetet med att utveckla verksamheten pågår i oförminskat tempo.

– Investeringstakten kommer sannolikt att vara fortsatt hög i arbetet med att anpassa butiksnätet och utveckla omni­tjänster. Newbie Stores spännande expansion fortsätter på befintliga marknader samt till Polen och Storbritannien.

Vilken är den viktigaste framgångsfaktorn för KappAhl?

– En ledstjärna i det fortsatta arbetet är rätt mode för vår kund, när och hur kunden själv väljer. Där läggs grunden för fortsatt tillväxt. Det är med stor entusiasm vi fortsätter denna resa, säger Danny Feltmann.

Danny Feltmann

Vd och koncernchef KappAhl AB

KappAhl AB

KappAhl grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med 370 KappAhl- och Newbie-butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen samt Shop Online. Affärsidén är att erbjuda prisvärt mode i egen design till de många människorna. Idag är 53 procent av bolagets produkter hållbarhetsmärkta.

Verksamhetsåret 2016/17 var omsättningen 4,9 miljarder SEK och antalet anställda cirka 2 700 i nio länder. KappAhl är noterat på Nasdaq Stockholm.

Börja skriva och tryck på Enter för att söka