Duni AB

Attraktivitet och effektivitet grunden för vår tillväxt

Vår ambition att växa i en ständigt föränderlig marknad innebär att vi måste arbeta närmare våra kunder än någonsin tidigare. Genom att tillhandahålla attraktiva och hållbara koncept, och driva effektiv produktion, kan vi verkligen tillgodose våra kunders behov och växa med dem, säger Thomas Gustafsson, VD och koncernchef för Duni.

Under året har vi vidareutvecklat vår ecoecho®-serie, som erbjuder några av de bästa produkterna på marknaden där hållbarhet, kvalitet och stil kombineras. Dessutom har vi gjort det möjligt för enkel anpassning av ett stort antal produkter för kunder som vill bygga sina egna varumärken. Dessa ansträngningar har stärkt utbudet och lett till förbättrad tillväxt och lönsamhet inom Affärsområde Meal Service.

Affärsområdena Table Top och Consumer baseras på vår egen produktion av tissue och airlaid vid Rexcell, där effektiviteten är av största vikt. Våra senaste investeringar i produktionen kommer inte bara möjliggöra en ökad produktionskapacitet av tissue, utan ger oss också möjlighet att utveckla en ny kvalitetsstandard för servetter. Uppgraderingen har genomförts framgångsrikt, och väntas visa resultat 2017 och framåt.

Vi ser potential i Sydostasien och har därför förstärkt vår position genom förvärv av aktier i Terinex Siam. Kombinationen av Dunis premiumsegment med Terinex och deras produktionskapacitet skapar goda förutsättningar för att öka marknadsandelarna på nya geografiska områden samt i nya kanaler.

Som en ledande aktör inom hotell-, restaurang- och cateringindustrin, är det viktigt att vi arbetar med nyckelpersoner som driver branschen framåt. Duni samarbetar därför med Titti Qvarnström, den första svenska kvinnliga kocken med stjärna i Michelinguiden, och nu Dunis ecoecho®-ambassadör. Dessutom har vi utvecklat ett hållbart food truck-koncept med Tittis ekologiska recept. Foodtrucken har använts vid uppmärksammade evenemang i Sverige, inklusive SkiStar Swedish Open i Båstad, vilket skapat ökad exponering för varumärket Duni.

Med fokus på människor, mat och design, är vår ambition att alltid leverera GOODFOODMOOD varhelst mat och dryck serveras. Inom detta område ser vi till att vi är mer attraktiva och mer effektiva varje dag, avslutar Thomas Gustafsson.

Thomas Gustafsson

VD Duni AB

DUNI AB

Duni är en ledande leverantör av attraktiva och funktionella produkter för dukning och take-away. Varumärket Duni marknadsförs på över 40 marknader och är marknadsledande i centrala och norra Europa. Koncernen är noterad på Nasdaq i Stockholm. Duni har cirka 2 200 anställda fördelat på 19 länder, huvudkontor i Malmö och produktion i Sverige, Tyskland, Polen och Thailand.

Verksamheten är uppdelad i fem affärsområden:

Table Top erbjuder koncept och produkter främst till hotell, restaurang och catering.

Meal Service erbjuder koncept för måltidsförpack-ningar och serveringsprodukter till exempelvis take-away, färsk färdigmat och catering.

Consumer erbjuder konsumentprodukter till detalj-handeln.

New Markets erbjuder Dunis koncept med inriktning på nya marknader utanför Europa.

Materials & Services utgörs av de delar som inte
inryms under de övriga affärsområdena.

Börja skriva och tryck på Enter för att söka