Chevalier Sweden AB

Tillväxt trots ogynnsamt väder

Chevalier har designat och sålt jaktkläder i mer än ett halvt sekel. Under det gångna verksamhetsåret förvärvade Mellby Gård en majoritet i bolaget och i samband med det började jakten på en ny vd. När jag fick reda på att Chevalier sökte ny vd tänkte jag bara ”det jobbet vill jag ha”, säger Johan Lind, som själv är en inbiten jägare och nöjd Chevalierkund sedan många år. Chevalier för mig är väldesignade, funktionella produkter med hög kvalitet. Detta sitter i bolagets DNA, och kommer inte att förändras för att jag kommer in som ny vd.

Jag ser fjolåret som ett tillväxtår. Visst hade vi utmaningar bland annat i form av en ofördelaktig utveckling på valutan som slog på resultatet.

En annan sak som vi inte heller kunde påverka var att förra hösten var ovanligt varm, vilket påverkar försäljningen framförallt när det gäller den tyngre konfektionen.

Där måste jag verkligen ge våra inköpare en eloge för att de har varit väldigt duktiga på att ta fram ett bassortiment på till exempel skjortor och fleecetröjor och andra produkter som inte är så väderkänsliga. Det medförde att vi hade en tillväxt trots den osedvanligt varma hösten.

Vi utvecklar och designar ständigt nya produkter och modeller för att uppfylla krav och önskemål från våra kunder. Vi vill att både den klassiska och den moderna jägaren ska finna vad han söker i vårt sortiment.

Produktutveckling lever vi med dagligen eftersom våra säljare har kontakt med kunderna hela tiden.

Viss design köper vi in externt men ofta utgår vi från befintliga produkter i vårt sortiment och gör förändringar och modifieringar utifrån synpunkter vi fått från våra kunder.

På säljsidan har vi två säljare i Sverige, en på norra delen och en på södra. Vidare har vi heltidsanställa säljare i Norge och Tyskland, medan övriga länder som vi är verksamma i hanteras av agenter eller distributörer.

Totalt finns vi representerade i drygt 25 länder. Största marknader är Sverige följt av Tyskland, Norge, Finland och Danmark.

Efter att ha lärt känna bolaget lite bättre, påbörjar vi nu ett strategiarbete, där vi enas om bolagets framtida färdriktning. Målsättningen är klar, det klassiska varumärket
Chevalier ska förnyas och vidareutvecklas och bolaget ska växa organiskt, men aldrig utan att tappa kopplingen till
sitt arv.

Framtiden ser väldigt ljus ut för oss, sammanfattar Johan Lind. Vi spår en fortsatt ökning och även om vi är väder­beroende och även denna höst varit osedvanligt varm, ser det väldigt positivt ut framöver.

Johan Lind

VD Chevalier Sweden AB

CHEVALIER SWEDEN AB

Chevalier utvecklar och marknadsför kläder och tillbehör för jakt och fritid.

Varumärket grundades i Sverige 1950 och har idag försäljning på ett 25-tal marknader, med Sverige och övriga Norden som huvudmarknader.

Chevalier är ett premiumvarumärke och innehar licens för tillverkning av Gore-Tex produkter. Bolaget har sitt säte i Göteborg, där all design och produktutveckling sker. Under senare år har företaget haft en stabil tillväxt med en omsättning på omkring 62 miljoner under 2014. Under det senaste året har man bland annat utökat sortimentet till att nu även omfatta kängor, och man har även etablerat egna säljresurser i Tyskland och Norge.

I framtidsplanerna ingår både geografisk och produktmässig expansion.

Börja skriva och tryck på Enter för att söka